Monday, October 7, 2013

CARA TONY BERFIKIR

Tony Fernandes tidak pernah terlibat dalam industri penerbangan sebelum ini dan beliau bermula dari kosong. Beliau tidak mempunyai sebarang kepakaran melainkan minat! Ini bermakna, sesuatu perniagaan tidak semestinya hanya boleh dilakukan golongan yang sudah dalam industri terbabit.

Dalam perniagaan, usahawan perlu berfikir bagaimana untuk menambahkan keuntungan dan mengurangkan kos bagi kekal kompetitif. Tahukah anda bahawa Tony Fernandes tidak duduk dipejabat dalam satu bilik khas. Beliau hanya bekerja disekeliling staff. Sentiasa mencari publisiti untuk perniagaan

Perasan tak, Tony Fernandes kalau muncul dalam media cetak, tv, berucap dan mana-mana pun satu yang tidak lepas adalah sentiasa mempromosikan syarikatnya.

Dengan perwatakan topi merah AirAsia, ini adalah satu promosi yang murah. Maksud mencari publisiti untuk perniagaan adalah supaya pelanggan sentiasa melihat perniagaan kita secara kerap.
Ingat tak, secara psikologinya, kebanyakan pelanggan akan membeli selepas melihat berkali-kali iklan kita.



Tony Fernandes tidak memakai kereta mewah. Beliau hanya memandu kereta biasa dan mesra mudah didekati. Walaupun berperwatakan biasa, beliau adalah individu ke 15 terkaya di Malaysia.

Beliau telah memanfaatkan teknologi untuk kegunaan perniaagaan. Salah satunya adalah internet. AirAsia meraih bilion ringgit hanya melalui jualan diinternet. Teknologi banyak membantu menjimatkan masa dan kos.



Tony seorang yang sangat sederhana.
walaupun Tony hebat dalam perniagaan, beliau tidak berlagak berada ditempat yang atas.Beliau tidak menunjukkan ciri-ciri ekslusif . Tony Fernandes tidak kisah memberikan nombor telefonnya kepada wartawan dan tidak kisah untuk ditemuramah. Baginya, ini satu strategi mempromosikan jenama AirAsia. Tidak ada maksud privilege dalam kamus hidupnya.

Jadilah orang yang kreatif! Back end selling!Kalau kita perasan, AirAsia pandai membuat back-end selling dalam jualan tiketnya.Jika kita hendak menjadi pelanggan yang dapat tempat duduk pertama dan tidak mahu beratur,kita perlu tambah RM10.

Jadi, Tony fikirkan cara bagaimana untuk menarik pelanggan membayar lebih dari apa yang sepatutnya.

Kadangkala dalam dunia perniagaan, kita tidak mampu membuat semuanya serentak. AirAsia begitu pantas berkembang kerana mereka bijak menggunakan peluang yang orang lain tidak nampak iaitu mengadakan kerjasama dengan syarikat luar negara.
Sebab itu, dalam masa 5 tahun ini, AirAsia sudah ada di Thailand, Filipina, Indonesia, dan lain-lain tempat.





Kegigihan Tony


Tony Fernandes kini tanpa keraguan eksekutif paling dikagumi bertukar menjadi usahawan dalam korporat Malaysia dan dunia kerja. Beliau adalah 'orang yang beriman mempunyai impian besar'. Ramai orang ejek ideanya untuk membeli syarikat penerbangan yang sarat dengan hutang, AirAsia daripada DRB-Hicom untuk mengubahnya menjadi sebuah syarikat penerbangan kos rendah di Malaysia.

Fernandes dicagarkan rumah sendiri dan menyusut simpanan untuk membantu beliau mencapai impiannya. AirAsia telah diambil alih pada RM1 (AS 26 sen) dengan tanggungan lebih RM40 juta (US11 juta) dan 2 pesawat Boeing penuaan.

Ramai yang fikir beliau gila, tambah pula dengan kejadian tragedi 11 September 2001, ramai yang percaya bahawa azab AirAsia akan lebih cepat daripada sebelumnya. Tetapi Tony Fernandes mempunyai pemikiran yang berbeza. Selepas tragedi 11 September, beliau menjangka pemberhentian pekerja yang penting yang menjadikan pengalaman kakitangan sedia ada, dan kos operasi syarikat penerbangan turun ke bawah sebanyak 40%.

Terhadap ramalan yang popular, di bawah kepimpinan dan visi Fernandes, AirAsia telah dalam tempoh hanya 12 bulan dan membersihkan hutangnya. Dalam jangka masa, saiz AirAsia dari segi hasil, keuntungan dan populariti telah mengatasi MAS,Malaysia.

Cukup menarik, Tony Fernandes mempunyai banyak persamaan dengan bos bekas ketua dan mentor, Richard Branson daripada Virgin. Beliau bekerja dengan Virgin Atlantic sebagai juruaudit dan pengawal kewangan untuk rekod dara Branson selepas tamat pengajian di London School of Economics. Apabila kembali ke Malaysia, beliau menjadi Pengarah Urusan bongsu Warner Music Malaysia, dan seterusnya dinaikkan pangkat ke jawatan naib presiden serantau Kumpulan Muzik Warner.

Berjaya kerana beliau hari ini,beliau masih merendah diri dan menginap turun ke bumi. Tanda yang paling terkenal udara topi merah AirAsia,kemeja-t lengan pendek dan seluar jeans. Tiada tali leher, dan tidak juga memakai kot.

Dalam satu temubual dengan akhbar, beliau sekali berjenaka:

"Orang ramai mengenali saya kerana topi ini saya memakai. Tetapi jika saya mengambil topi ini, anda akan melihat saya sebagai hanya lelaki lain India!"


KEBIJAKSANAN TONY



Apabila Tony Fernandes mahu memulakan syarikat penerbangan diskaun yang pertama di Malaysia beberapa tahun yang lalu, beliau tidak boleh mendapatkan lesen. Kemudian dia mendengar bankrap Air Asia, dengan dua jet Boeing dan $ 11 juta dalam hutang, boleh dibeli daripada kerajaan. Apa yang dia lakukan adalah menjual. Ketika itu Perdana Menteri Mahathir Mohamad. Kedua-dua mereka bertemu pada bulan Oktober 2001 dengan Fernandes akauntan terlatih British, memberitahu Mahathir pembawa diskaun boleh merevolusikan perjalanan udara Asia Tenggara dan meningkatkan pelancongan pada satu-satu masa apabila syarikat-syarikat penerbangan di seluruh dunia sedang bergelut daripada kesan daripada serangan 11 September.


Mahathir telah dipujuk oleh Fernandes hanya terpaksa membayar token 26 sen untuk pengangkutan tetapi penganalisis syarikat penerbangan ragu-ragu. "Apabila kita bermula, mereka berkata ia tidak akan berfungsi," mengimbas kembali Fernandes. "Mereka berkata kita akan mati.", Fernandes bukan sahaja terus wujud, beliau telah berkembang pesat. Tambang sehala serendah $ 2.50 telah memujuk beribu-ribu rakyat Malaysia untuk terbang yang pada masa lalu akan diambil bas, kereta api, atau bot. Sejak pelancaran semula pada bulan Disember, 2001, Air Asia telah membeli empat Boeing 737-300 dan 13 lebih dipajak. Ia kini terbang ke 28 destinasi di seluruh rantau ini, termasuk di Jakarta, Bangkok, dan Macau. Fernandes menyimpan kos rendah dengan penerbangan jarak dekat, kadar penggunaan pesawat udara yang tinggi, dan kadar pemulihan yang cepat. Beliau juga membuat keuntungan dengan perkhidmatan kargo, jualan minuman di atas kapal, dan pemasaran usahasama dengan syarikat-syarikat lain. Pesawat Air Asia terbang 80% secara purata, dan penganalisis berkata ia akan mendapat $ 16 juta dalam keuntungan pada AS $ 120 juta dalam pendapatan bagi tahun fiskal yang berakhir pada 30 Jun.

Pencapaian terbesar Fernandes 'telah menjadikan Air Asia ke dalam pengangkutan antarabangsa. Sebelum beliau tiba di tempat kejadian, negara-negara di rantau ini tidak pernah mempunyai apa-apa jenis perjanjian terbuka langit. Pada pertengahan tahun 2003, Fernandes memujuk Mahathir untuk meningkatkan idea dengan pemimpin-pemimpin negara jiran Thailand, Indonesia, dan Singapura. Akibatnya, negara-negara yang telah diberi hak pendaratan kepada syarikat penerbangan Air Asia dan diskaun lain. "Fernandes telah mempunyai pengaruh yang luar biasa dalam membentuk pemikiran kerajaan dan syarikat penerbangan di Asia Tenggara dan seterusnya," kata Peter Harbison, Pengarah Urusan Pusat untuk Penerbangan Asia Pasifik, sebuah syarikat perunding Sydney. "Industri syarikat penerbangan Asia Pasifik tidak akan sama sekali lagi."

Kini, Asia Tenggara sedang sibuk dengan pembawa yang berjaya, harga rendah seperti Thai Air Asia, yang berlepas pada bulan Januari, dan yang berpangkalan di Singapura Valuair, yang mula terbang pada bulan Mei. Singapore Airlines, sebagai contoh, sedang bersedia untuk memulakan Tiger Airways pada akhir bulan November, manakala Qantas Airways Australia mula Jetstar pada pertengahan bulan November. Walaupun ini bermakna lebih banyak persaingan, Fernandes berbangga dengan apa yang beliau mulakan. "Ia adalah populariti syarikat penerbangan tambang murah seperti Air Asia," kata beliau, "yang memaksa mereka untuk bergerak ke arah langit yang lebih terbuka."

Fernandes belajar untuk berfikir seperti seorang usahawan dari induk. Selepas menamatkan pengajian di London School of Economics pada tahun 1987, beliau bekerja sebagai seorang akauntan untuk Rekod Virgin Richard Branson dari 1987 hingga 1989. Gitaris amatur pergi untuk menjadi naib presiden bagi Asia Tenggara bagi Kumpulan Warner Music dari 1992-2001. Tetapi Fernandes berkata beliau tidak akan meniru Branson mentornya dengan menceburi banyak perniagaan. "Tidak seperti Sir Richard, saya benar-benar memberi tumpuan kepada hanya satu perkara - Air Asia," kata beliau. Tidak bahawa dia tidak mempunyai rancangan yang besar. Beliau mahu terbangkan 6 juta penumpang setahun pada tahun 2005, meningkat daripada 1.8 juta tahun lepas, dan membeli 80 pesawat baru untuk berkhidmat kepada mereka. Membuat penawaran awam awal menjulang dengan seberapa segera iaitu sebelum September. Apa yang beliau lakukan seterusnya, Fernandes mungkin mengajar pesaing tentang bagaimana untuk menolak sampul surat perniagaan.

No comments:

Post a Comment